محسن گل پرور؛ ناهید باقری
چکیده
سرمایهگذاری جمعی اجتماعی و سرمایهگذاری جمعی عاطفی از جدیدترین سازههای حوزه روانشناسی مثبتنگر هستند که ظرفیت بالایی برای تاثیر بر متغیرهای رفتاری انسانها در محیطهای اجتماعی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی معلمان با توجه به نقش واسطهای سرمایه-گذاری جمعی ...
بیشتر
سرمایهگذاری جمعی اجتماعی و سرمایهگذاری جمعی عاطفی از جدیدترین سازههای حوزه روانشناسی مثبتنگر هستند که ظرفیت بالایی برای تاثیر بر متغیرهای رفتاری انسانها در محیطهای اجتماعی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی معلمان با توجه به نقش واسطهای سرمایه-گذاری جمعی عاطفی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی منطقه برخوار در شهر اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها 290 به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی (گلپرور، 1397)، پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی عاطفی (گلپرور، 1397) و پرسشنامه رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی (ویگوداگادت و همکاران، 2007) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایهگذاری جمعی عاطفی و رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی و بین سرمایهگذاری جمعی عاطفی با رفتارهای مدنی (شهروندی) رابطه مثبت و معنادار (01/0p<) وجود دارد. نتایج مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل واسطهای نشان داد که سرمایهگذاری جمعی عاطفی متغیر واسطهای کامل در رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با رفتارهای مدنی (شهروندی) سازمانی است.
محسن گل پرور؛ علی فتحی
چکیده
ااین پژوهش با هدف تعیین رابطه مولفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با رفتارهای مدنی سازمانی با توجه به نقش تعدیلکننده وظیفهشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنانیک سازمان دولتی در شهر اهواز 1393 تشکیل دادند که از میان آنها 279 نفر به شیوه سهلالوصول (دردسترس) انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
ااین پژوهش با هدف تعیین رابطه مولفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با رفتارهای مدنی سازمانی با توجه به نقش تعدیلکننده وظیفهشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنانیک سازمان دولتی در شهر اهواز 1393 تشکیل دادند که از میان آنها 279 نفر به شیوه سهلالوصول (دردسترس) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (ناگیوئن و همکاران، 2012)، پرسشنامه رفتارهای مدنی سازمانی (لی و آلن، 2002) و پرسشنامه وظیفهشناسی (دنوی و اوزوالد، 2012) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با رفتارهای مدنی سازمانی (01/0>p) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین سرمایه روانشناختی با وظیفهشناسی (01/0>p) و بین وظیفهشناسی با رفتارهای مدنی سازمانی رابطه مثبت و معنادار (01/0>p) بهدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که وظیفهشناسی قادر به تعدیل رابطه بین خودکارآمدی و امیدواری با رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد، و وظیفهشناسی قادر به تعدیل رابطه بین خودکارآمدی با رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان است.